Ile kosztuje stworzenie dedykowanej aplikacji dla firm

Ile kosztuje stworzenie dedykowanej aplikacji dla firm

Stało się! W końcu zdecydowałeś aby rozwinąć skrzydła, w Swoim biznesie i przyspieszyć jego rozwój, długo się zastanawiałeś/aś nad potrzebami Twojej firmy, nad miejscami gdzie można coś usprawnić. Twój biznes ma bardzo specyficzna procesy i potrzebuje czegoś ekstra, czegoś, czego nie można zaspokoić dostępnymi rozwiązaniami na rynku. Jedynym wyjściem aby ruszyć mocno do przodu jest dedykowane oprogramowanie. Pewnie zacząłeś/aś zastanawiać się czy Was na to stać? Ten artykuł będzie doskonałym źródłem informacji dla właścicieli firm, managerów lub przyszłych przedsiębiorców którzy chcą wejść w biznes.

Ile kosztuje aplikacja dla firm?

To zależy, to najczęściej słyszana odpowiedź, gdy zapytamy firmę o koszt aplikacji dla Naszego przedsiębiorstwa. I fakt, koszty aplikacji mogą się diametralnie różnić. Nieraz dla nas bardzo prosta funkcjonalność, może implikować duże wyzwanie dla programistów przez co wycena rozwiązania może się nam wydawać oderwana od rzeczywistości. Dokładna wycena aplikacji zazwyczaj poprzedzona jest szeregiem spotkań, konsultacją wymagań z użytkownikami, decyzjami odnośnie technologii do wykorzystania czy też przygotowaniem pełnego projektu rozwiązania. Rzadko firmy są w stanie na samym początku podać dokładne koszty aplikacji. Ale, dobrze trafiłeś, w tym artykule spróbujemy zmierzyć się z tym tematem nie będzie to dokładne, ale pozwoli Tobie zobrazować sobie jakiej inwestycji potrzebujesz i jakie decyzje podjąć. Aby ruszyć dalej musimy założyć sobie ramy w jakich będziemy się poruszać.

No to w skrócie. Średnio na stworzenie dedykowanej aplikacji będzie trzeba wydać pomiędzy 10 000 a 300 000 zł. Dokładny koszt zależy od tego, ile integracji i funkcji jest potrzebnych, aby stworzyć aplikację, której potrzebujesz. Dla dalszych kalkulacji przyjmijmy trzy podstawowe scenariusze.

Największym czynnikiem kosztowym są funkcjonalności jakie Nasza aplikacja powinna posiadać. Wiem, że papier przyjmie wszystko, każda funkcjonalność wydaje się nam niezbędna, tylko to kosztuje! i może kosztować całkiem sporo . Ze swojego doświadczenia mogę polecić jedną technikę, która pomoże nam określić co faktycznie potrzebujemy. Chodzi mianowicie o Event Storming bardzo prosta technika a potrafi zaoszczędzić nam masę pieniędzy poprzez nie robienie rzeczy zbędnych.

Jakie czynniki  wpływają na koszt tworzonej aplikacji dla firmy?

Koszt wykonania aplikacji zależą od trzech rzeczy:

  • Poziom złożoności aplikacji,
  • Wygląd aplikacji,
  • Platformy na której będzie działać.

Poniżej omówię bardziej szczegółowo każdy z nich, zaczynając od złożoności.

Poziom złożoności przy tworzeniu aplikacji

Wytworzenie funkcji dla użytkowników i integracje z zewnętrznymi dostawcami są podstawowym czynnikiem kosztowym Naszej aplikacji. To od ilości funkcji, poziomu ich złożoności zależy finalny koszt aplikacji.  Twórcy oprogramowania potrzebują czasu, zapoznania się z biznesem aby określić koszt implementacji. Stąd porównanie oprzemy na wcześniejszych wspomnianych scenariuszach.

Prosta aplikacja:

Poziomy złożoności i funkcjonalności:

  • Podstawowe funkcje, trzy do czterech podstron, formularz kontaktowy, nie skomplikowane funkcjonalności.
  • Główne funkcje jakie będzie posiadała:
    • Logowanie użytkowników,
    • Rejestracja użytkowników,
    • Tworzenie i edycja profili,
    • Prostą wyszukiwarkę,
    • Panel administracyjny lub dashboard.

Przykład:

  • Kalkulator kosztów,
  • Konfigurator produktu.

Aplikacja z podstawowymi funkcjami, prostą bazą danych i API:

Każdorazowe dodanie nowych funkcji zwiększa koszt wytworzenia aplikacji.

Poziomy złożoności i funkcjonalności:

  • To co w przypadku „Prostej aplikacji” powyżej,
  • Integracja z mediami społecznościowymi,
  • Zakupy,
  • Płatności,
  • Funkcje oparte o lokalizację geograficzną,
  • Ulepszone bezpieczeństwo aplikacji,
  • Możliwość wykorzystania infrastruktury chmurowej,
  • Optymalizację zasobów – w zależności od liczby użytkowników,
  • Udostępnienie wybranych funkcji w postaci REST API dla integracji z naszą aplikacją.

Przykład:

  • Strona firmowa z konfiguratorem i możliwością zakupu produktu,
  • Aplikacja do udostępniania zdjęć.

Zaawansowana aplikacja z wieloma specyficznymi funkcjami, skomplikowaną bazą danych i integracjami z dostawcami:

Całkowity koszt wykonania takiej aplikacji może znacznie przekroczyć to, czego można się spodziewać.  W przypadku takich aplikacji, to nie tylko koszt złożoności wpływa na jej cenę. Dochodzi do tego bardzo kosztowny research, planowanie, wizualizacje ekranów czy też wytworzenie natywnej wersji aplikacji.  Kolejnym aspektem na jaki musimy zwrócić uwagę jest infrastruktura, czyli to wszystko co nam potrzebne aby uruchomić naszą dedykowaną aplikację (serwery, bazy danych, kopie zapasowe itp.)

Poziomy złożoności i funkcjonalności:

  • To co w przypadku „Aplikacja z podstawowymi funkcjami prostą bazą danych i API” powyżej,
  • System ocen, rekomendacji,
  • Synchronizacja danych,
  • Integracja z dostawcami,
  • Funkcje natywne,
  • Streaming online,
  • Wiadomości.

Przykład:

  • aplikacje do dostarczania żywności,
  • aplikacja dla firm taksówkarskich,
  • aplikacje korporacyjne.

Wygląd aplikacji

Faza projektowania i programowania funkcjonalności nie jest jedyną, kolejną istotną częścią aplikacji internetowych jest ich wygląd. Dla niektórych naszych przyszłych użytkowników aplikacji dla firm wygląd jest najważniejszy. W przypadku projektowania interfejsu zasada jest identyczna jak w poprzedniej fazie im więcej funkcjonalności wizualnych tym koszty szybciej rosną. Dobrą alternatywą może się okazać wykupienie gotowych szablonów, czy gotowe UI Kit (są to gotowe zestawy wizualne komponentów, z których składamy nasza aplikację).  Poniżej przedstawię kilka istotnych elementów, nad którymi powinieneś przemyśleć i zdecydować w którą stronę pójść.

Interfejsy użytkownika i wizualizację:

Co wpływa na koszty:

  • Przede wszystkim przeznaczenie aplikacji, przykładowo niskie koszta programowania wygeneruje aplikacja dla firm, która ma za zadanie tylko poinformowania o usługa/produktach jakie oferuje , a dużo drożej przyjdzie nam nam zapłacić za zaprogramowanie aplikacji, która ma za zadanie sprzedaż np|: sklep internetowy , marketplace itp.
  • Liczba okien/widoków dla użytkownika oraz ich przeznaczenie. Dla przykładu niższy koszt wygeneruje nam 5 stron statycznych zawierających informacje o firmie, dane kontaktowe, opis jej usług. W przypadku gdy tymi 5 stronami będą interaktywne formularze, to szybko rośnie złożoność a tym samym ostateczna cena.

Przykłady do zastanowienia się, jak to ma wyglądać w naszej aplikacji:

  • Szablon aplikacji,
  • Ekrany,
  • Kolory,
  • Typografię,
  • Wiodące kształty,
  • Specyficzne dla nas elementy np: konfigurator oferty.

 User Experience:

Jednym z popularniejszych stwierdzeń dlaczego potrzebujemy się skupić w aplikacji dla firmy na jej łatwości obsługi przez użytkowników jest „Użytkownicy ignorują design, który ignoruje użytkowników”. Nowoczesne aplikacje internetowe nie mogą pozwolić sobie na zaniedbania w tym aspekcie. Konkurencja nie śpi. Często okazuje się, że mając dużo lepszy produkt, konkurencja nam ucieka ponieważ jej aplikacja jest bardziej intuicyjna i prostsza w obsłudze. A to niestety kosztuje. patrząc z drugiej strony, gdy tworzymy aplikację dla niewielkiej grupy pracowników cześć z prac jak makiety zachowań możemy sobie odpuścić, podczas pracy nad aplikacją programiści najczęściej pracują z pracownikami i od nich czerpią wiedzę. Dodatkowo często praktykowanym rozwiązaniem jest odbieranie poszczególnych etapów przez właśnie pracowników i to powinno nam załatwić sprawę.

Co wpływa na koszty:

  • Analizy – user expirience to nie programowanie, a planowanie/resarch jak Nasi użytkownicy będą wykorzystywać naszą aplikację. Większą cześć czasu zjedzą nam spotkania z interesariuszami, może badania/konsultacje z potencjalnymi użytkownikami. Jest to kosztowny proces, ale przyniesie na pewno wymierne korzyści. Dlatego zastanów się, czy i co wiesz o Swoich przyszłych użytkownikach, to kluczowe!
  • Makiety zachowań – ilość, tzn. jak dużo planujemy ścieżek przejść dla użytkownika np: ścieżka dodania produktu do koszyka, uruchomienie raportu czy przeprowadzenie wizyty lekarskiej. Im więcej mamy dedykowanych ścieżek tym szybciej koszty Naszej aplikacji rosną.

Przykłady do zastanowienia się, jak to ma wyglądać w naszej aplikacji:

  • Rozmieszczenie przycisków,
  • Gra kolorami,
  • Wizualizacja ścieżek użytkowników.

Branding:

Jak nasza aplikacja, firma ma być identyfikowana. Ciężko jest wycenić tę część, zazwyczaj zlecamy to firmom zewnętrznym wyspecjalizowanym  w tej dziedzinie. Równie dobrze może Nas to kosztować 100 zł na Allegro, 500-1500 zł u freelancera czy kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy w renomowanej agencji.

Co wpływa na koszty:

  • Kto będzie wykonywał dla Nas tą prace: kupimy gotowy zestaw na popularnych marketplace-ach,  freelancer czy agencja kreatywna.

Przykłady do zastanowienia się, jak to ma wyglądać w naszej aplikacji:

  • Logo,
  • Kolorystyka,
  • Działania marketingowe do podjęcia.

Platforma

A mianowicie gdzie i na czym będzie nasza aplikacja dla firm uruchomiona dla użytkowników. Przykładowo, czy aplikacja ma być przeznaczona na system Android, iOS, Windows, czy może ma być dostępna z poziomu przeglądarki, a może na każdej powyższej platformie. Decyzja gdzie Nasza aplikacja będzie uruchamiana będzie miał znaczący wpływ na koszta jakie poniesiemy przy jej wytworzeniu.

Do rozważenia:

  • Jaki udział dla poszczególnych platform ma Twój segment użytkowników, może 80% z nich korzysta tylko z Androida i nie ma sensu tworzyć wersji na iOS, a może wykorzystują tylko przeglądarkę i sporadycznie Androida. Dzięki temu można wykonać pełną funkcjonalność dla przeglądarek a okrojoną dla Androida.
  • Czy potrzebujesz wersji natywnej? Czyli takiej, która działa na obu platformach (przeglądarka, Android lub iOS) niezależnie. Jeżeli zdecydujesz się na takie rozwiązanie proces wytworzenia aplikacji internetowej może się podwoić…

Jakiego wykonawcę wybrać?

Najważniejszy czynnik cenowy Naszej aplikacji. To od tego na jakiego wykonawcę się zdecydujemy będzie zależał ostateczny koszt aplikacji no i powodzenie projektu. Wiele zależy tu od doświadczenie, zgranie zespołu, czy też dziedzinie, gałęzi biznesu w jakich wcześniej wykonywane były przez nich projekty. Przecież może się okazać, że zgłosiła się firma/freelancer/agencja która mogła wykonywać aplikację dla jednego z Twoich konkurentów i ma już wiedzę, nie będzie konieczne wiele spotkań a w ostatecznym rachunku wyjdzie taniej. Poniżej kilka moich propozycji do rozważenia.

Software house:

  • Koszty:
    • Nie są tani, koszty wytworzenia będą znacząco większe od np: wynajęcia freelancera. W zależności od doświadczenia, aktualnego obłożenia projektami cena za roboczo godzinę powinna się wahać od 150 zł – 400 zł.  Tak więc jeśli całkowita praca obejmie 400h dla prostej aplikacji z naszych przykładów, za stawkę 200 zł/h musimy się liczyć z całkowitym kosztem w okolicach 80 000 zł.
  • Wady i zalety wyboru:
    • + Utrzymywanie stałej komunikacji z zespołem wytwórczym,
    • + Większa pewność, że pracę wykonują profesjonaliści,
    • – Zmiany w trakcie prac mogą dużo kosztować,
    • – Nie podejmują się niewielkich projektów, chyba że za odpowiednio wyższa składkę.

Własny zespół:

Jeżeli chcemy pełnej przejrzystości, łatwej komunikacji i godnego zaufania rozwiązania Musisz zatrudnić swój własny zespół

  • Koszty:
    • Wynagrodzenie pracowników – może troszkę przytłaczać. Przykładowo zatrudnienie jednego doświadczonego programisty to koszt rzędu 200 000 zł rocznie, załóżmy że na początku będzie ich dwóch, programista aplikacji mobilnych ok 160 000 zł rocznie, projektant aplikacji 180 000 zł rocznie. Także jak Sam widzisz koszty nie są małe.
  • Wady i zalety wyboru:
    • + Komunikacja jest super płynna, a wszyscy w zespole będą w pełni zaangażowani w projekt,
    • -+ Jakość, szybkość wytworzenia aplikacji zależeć będzie od tego kogo zatrudnisz i za ile,
    • – Dodatkowe koszty, wynagrodzenie to nie jedyny koszt, gdzie szkolenia, biuro, stanowisko pracy, licencje, które mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych za stanowisko.

Zatrudnienie freelancera:

Najtańsza opcja w zestawieniu. Tu wszystko zależy od osoby z jaką się zwiążesz, jakość komunikacji, dostępność komunikacji, jakość kodu, czy też wykorzystane narzędzia. Każdy programista freelancer pracuje w dobrze sobie znanej technologi, jeżeli nie masz jej wcześniej sprecyzowanej wszystko w porządku, wystarczy wybrać odpowiadającą Nam osobę, jeżeli mamy określoną technologię wykonania to wybór troszkę nam się zawęży. Według mnie musisz rozważyć dwie opcje zatrudnienia freelancera,

  1. Za wykonaną pracę – rozliczane na podstawie wcześniej wycenionego kosztu danej funkcjonalności np: rejestracja i logowanie się użytkowników zostało wycenione w trakcie planowania na 1200 zł i taką kwotę zapłacisz po odebraniu pracy.
  2. Za czas pracy – rozliczane na podstawie czasu spędzonego nad funkcjonalnością np: rejestracja i logowanie się użytkowników zostało wycenione na 12h licząc po stawce 100zł/h koszt wyniesie 1200 zł. Musisz wziąć pod uwagę, że niemal zawsze wycena czasochłonności przez programistę jest zaniżona i często  będzie ona bardziej pracochłonna a zarazem droższa.
  • Koszty:
    • Stawki godzinowe początkującego freelancera zaczynają się od 50 zł i w zależności od doświadczenia rosną np: programista z bogatym w różnorodne projekty doświadczaniem może kosztować w granicach 100 -150 zł/h.
  • Wady i zalety wyboru:
    • + Najtańsza metoda wytworzenia aplikacji dla firm,
    • + Nieduży koszt wprowadzanych zmian,
    • – Odpowiedzialność, nie raz się zdarza, że porzuci projekt w trakcie trwania,
    • – Może go przytłoczyć złożoność rozwiązania,
    • +- Zależy od człowieka, komunikacja. Z częścią będzie się pracowało przejrzyście i szybko, a z innymi może być utrudniona np: gdy pracuje tylko w weekendy.

Ukryte koszta

Często zleceniodawcy aplikacji nie zdają sobie sprawy z ich istnienia, a w dużej mierze mają one duży wpływ na powodzenie i rentowność aplikacji dla firm. Poniżej kilka przykładów, których musisz być świadom decydując się na dedykowana aplikację:

  • koszty zarządzania, i utrzymania aplikacji. Jeżeli sam nie będziesz jej obsługiwał to potrzebne będzie zatrudnienie kogoś do tej pracy. Druga sprawa, błędy w aplikacji zawsze się zdarzają i trzeba będzie je poprawić, i w zależności od wykonawcy projektu, umowy koszty mogą być spore. Może się zdarzyć, że poprawa błędu zajmuje niemal tyle ile koszt wytworzenia funkcjonalności.
  • Koszty infrastruktury. Do uruchomienia aplikacji potrzebujemy serwerów, baz danych, może dedykowanych usług chmurowych to wszystko kosztuje. I czasem całkiem sporo. Dlatego myśląc o aplikacji dedykowanej jeżeli już na nią się zdecydujesz skonsultuj dokładnie te koszta z wykonawcą. Mogą znacząco wpłynąć na rentowność projektu.

 

Jeżeli bliżej Ci do zatrudnienia doświadczonego freelancera niż do zlecenia prac w software house zapraszam do kontaktu.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *